MMA för ungdomar!

Sedan förra har jag instruerat en barn/ungdomsklass i MMA(MMA Playground). Det har varit utmanande och är inte alls som att instruera vanliga klasser. Det är inte självklart att kidsen gör som jag säger till dom. Om de inte tycker det är roligt gör de något annat istället. Sen uppkommer ofta oväntade problem som att någon bli kissnödig mitt under en teknikgenomgång :-) . Hursomhelst har det varit väldigt kul och jag gillar verkligen mina unga adepter.

Idag kl 16 startar vi upp igen. Denna termin kommer vi, förutom att träna MMA, fokusera på fysträning och motorisk träning. Åren innan puberteten kallas för motorisk guldålder och de färdigheter ungdomarna införskaffar här för de med sig under resten av livet. MMA-träning som all annan träning bygger självförtroende som ungdomarna kan föra över till andra delar av livet. Därför är ännu ett mål med träningen att utmana ungdomarna både fysiskt och psykiskt. Detta på säkert och progressivt sätt. På MMA Playground sker inte hård kontakt mot huvudet. Endast i vissa drillar där vi tränar nedtagningar eller försvar riktas slag mot ansiktet. Då på ett säkert sätt utan avsikt att träffa.

Målet är att alla deltagare i slutet på terminen ska behärska grunderna i MMA samt vara tuffa både fysiskt och psykiskt. Stor vikt kommer även att läggas på barnens sociala utveckling. Träningskamrater ska behandlas med respekt och omtanke. Nivån (hårdhet och intensitet) anpassas efter träningspartner. Tränar man med någon som är mindre så kör man försiktigt.

Mer info om MMA Playground finns på www.mmaplayground.se och på https://www.facebook.com/mmaplaygroundse.

Bobby Rehman

 

 

 

 

 

 

 

 

Fördelen men att skriva träningsdagbok

God fortsättning alla läsare,

Jag har under de senaste åren skrivit dagbok. Ett par gånger i veckan skriver jag om hur jag mår, vad som händer i livet, punktar ned att-göra-listor samt skriver om genomförd träning. Häromdagen sammanställde jag min träningsvolym över de senaste 4 åren (se nedan).

Det jag kan se är att jag tränat avsevärt mindre MMA och gått över mer mot styrketräning. Min tolerans för MMA-träning är cirka 1-2 gånger per vecka då jag upplever den som mycket krävande. Jag känner ändå att jag fortsatt utvecklas tekniskt inom MMA. Troligen för att jag instruerar så mycket samt att jag har lätt för att ta till mig nya rörelsemönster.

Under 2014 har jag äntligen börjat göra framsteg på gymmet. Anledningen är just att jag antecknat vikterna och sedan försökt att höja något för varje pass. Jag har aldrig känt mig nöjd med min prestation på gymmet då jag jämfört mig allt för mycket med andra. Men nu utgår jag från mig själv och räknar med att jag kommer att bli starkare. Styrketräningen har också inneburit att jag blivit rörligare.

Konditionsträningen har minskat mycket beroende på att jag inte kunnat springa. Jag kommer under 2015 att istället cykla och simma då det är mildare mot knäna.

 


2011 2012 2013 2014
MMA 121 100 66 56
Styrka 38 51 70 90
Kondition 42 37 20 21
Yoga 11 0 0 33
Summa (pass) 212 188 156 200
Knäböj (kg) 120 125 135 140
Marklyft 140 140 140 150
Bänkpress 100 100 105 110
Skivstångsrodd 90
Coopertest
Rörlighet (1-10) 3 3 4 4
Pushing-tires

Träning under off-season

Hej alla,

Julledigheten börjar närma sig och de flesta kampsportsklubbar brukar vara stängda i några veckor. Det är bra av flera anledningar; kamsportsträning är påfrestande för kroppen och utövaren måste ges tillfälle till återhämtning. Ganska ofta är man en bättre fighter när man kommer tillbaka. Teknik och taktik har hunnit sätta sig och man är riktigt sugen på comeback!

Självklart kan man som motionär vila helt under juluppehållet. Men om det finns ambition att tävla under våren gör man bäst i att genomföra någon sorts träning. I min mening är detta det bästa tillfället att träna attribut där det finns utvecklingspotential.

  • Känner du att du inte orkar genomföra träningspassen i ett högt tempo? Träna kondition! (långdistans eller intervaller).
  • Kan du inte sparka högt? Träna rörlighet!
  • Känner du dig svag på träningarna och blir övermannad av dina träningskamrater kan julledigheten vara ett bra tillfälle att styrketräna (maxstyrka eller hypertrofi).

Till mina adepter brukar jag rekommendera det klassiska styrketräningsprogrammet ”Starting Strength”. Under off-season skulle man kunna köra det 2-3 ggr i veckan. När säsongen börjar igen skulle man kunna dra ner styrketräningen till 1 gång i veckan och så så sätt behålla styrkeökningarna.

Det är ett mycket tungt träningsprogram så kör försiktigt!

http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram/

 

 

SVT reportage om hur det är att vara MMA-domare

SVT gjorde ett reportage med mig inför Superior Challenge i våras. De ville visa sporten MMA ur en matchdomares perspektiv. Jag tycker att det var ett bra inslag.

Jag gillar verkligen att vara matchdomare och att se fighting live. Det var ett svårt jobb i början speciellt när det hände oförutsedda saker. Men jag har blivit bättre på att hantera det oförutsedda.

Sen har jag faktiskt varit sen med att stoppa en match. I den första matchen jag dömde satt den ena fightern fast i en giljotin. Jag såg inte att han var medvetslös utan det var först när en av poängdomarna skrek åt mig som jag stoppade matchen. Killen var som sagt medvetslös i några sekunder och hade spasmer. Väldigt pinsamt för mig och olyckligt för utövaren. Nu har jag lärt mig att jag måste känna på utövarens arm för att kontrollera att han är vid medvetande.

Till och med solen har sina fläckar :-) . Här kan ni ta del av reportaget:

http://www.svtplay.se/klipp/2208503/han-skipar-rattvisa-i-buren

 

 

 

 

MMA Academy – 4:e året i rad

På söndag är det dags att åter besöka det idylliska Vackstanäs och MMA Academy. Denna gång tackade jag nej till att vara i instruktörsgruppen då jag hade planerat att vara med på VM i amatör-MMA i Las Vegas. Detta för att stötta den svenska truppen. Tyvärr blev det inte så och därför har jag nöjet att fokusera på min egen träning denna gång.

Coacherna är de bästa Sverige har att erbjuda. Denna gång är jag mest sugen på att se vad Jycken har lärt dig det senaste året. Han har varit otroligt imponerande i sina senaste matcher.

På senare tid har jag fått stort intresse för idrottsvetenskap. Inte så konstigt i och med att jag är coach på heltid och läser på Elittränarutbildningen. MMA Academy brukar ha intressanta föreläsningar om kost och träning. Nytt i år är föreläsning om mental tuffhetsträning. Är mental tuffhet träningsbart? Hur gör man? Många intressanta frågor.

I övrigt ser jag fram emot ett skönt häng och hoppas på bra väder.

 

1385658_730479010313532_2047873255_n

 

 

Alla har en plan – tills de blir slagna i ansiktet

”Everyone has a plan ’till they get punched in the mouth.” – Mike Tyson

Häromdagen fick jag möjligheten att coacha Kalla Wahlström i programmet ”Svett och etikett” på SVT. Han gör ett program där han provar på olika sporter och denna gång var det alltså MMA som gällde.

Tanken var att jag skulle träna Kalle under cirka tre månaders tid och efter detta skulle han gå en Shootfightingmatch på Superior Challenge. Det var ont om tid men Kalle var bra material att jobba med. Han är stark, atletisk, mentalt tuff och träningsvillig. Bra attribut om man vill bli MMA-fighter.

Jag drog slutsatsen att Kalle skulle fightas i klinchen då han är mycket stark. Dock funkade inte min gameplan fullständigt som så ofta händer inom fighting. En erfaren fighter hade i det här läget kunna byta gameplan. Dock hade vi inte tränat Kalle tillräckligt länge för att kunna göra så på ett framgångsrikt sätt.

Men Kalle kämpade väl mot en motståndare med längre erfarenhet och jag kände mig stolt i mitt coachhjärta. För det är just det som är viktigt – att fightas. Utgången är alltid oviss.

Här kan ni se programmet:

http://www.svtplay.se/video/1999641/svett-etikett/avsnitt-5-mma

2495157_SVETTOCHETIKETT-S01E05

MMA: UFC Fight Night 42-Sanchez vs. Pearson

Person vs Sanchez: Korruption?

MMA: UFC Fight Night 42-Sanchez vs. Pearson

Jag har alltid känt att MMA är en sport relativt befriad från korruption. Oftast är det faktiskt så att den bästa fightern vinner. Men i helgen blev jag nedslagen efter domslutet i matchen Pearson mot Sanchez. För mig var det tydligt att Pearson vann matchen. Han dominerade genom att träffa med slag och hade en nedslagning i andra ronden. Trots det dömde två av poängdomarna matchen 30-27 till Sanchez fördel.

Domslutskriterierna (se nedan) säger att enbart aggressivitet inte ska premieras. Sanchez var aggressiv och gick framåt men träffade inte med striking och lyckades inte på annat sätt kontrollera matchen.

Mycket riktigt gick UFC-chefen Dana White ut med att han ser matchen som en vinst för Pearson och att poängdomarna borde skickas på utbildning. Jag håller med.

§ 29 Domslutskritierier
29.1 Den tävlande som kontrollerar och dominerar matchen och som är mest effektiv inom områdena: Striking (slag och sparkar) i stående kamp, clinch (stående brottning), kast/nedtagningar, positionskontroll, striking i markkamp samt submissionförsök (låsförsök) utses som rondvinnare. Det skall vara väl utförda tekniker, enbart aggressivitet premieras inte.
29.2 Att ligga överst i guard (dvs överst i markkamp med motståndarens ben runt överkroppen) skall endast anses vara en dominant position om den tävlande försöker avsluta matchen (effektiv striking alternativt submissionförsök) eller förbättra sin position (passera guarden). En tävlande som endast håller ner sin partner utan att aktivt försöka vinna skall ej anses vara dominant.
29.3 Om de tävlande är jämna i offensiva moment skall det defensiva arbetet bedömas: Blockeringar mot slag och sparkar, försvar mot nedtagningar, vändningar från en bottenposition till överst eller till stående.
29.4 Om de tävlande är jämna såväl offensivt som defensivt så skall den tilldelas vinsten som varit mest aktiv och som försökt vinna mest.

Sommarträning på Storm MMA

Nu på måndag den 9:e juni drar vi igång sommarträningen på Storm MMA. Vi kommer att ha blandade grupper och nybörjare och avancerade kommer att träna tillsammans.

Jag har på senaste tiden insett att det finns en del fördelar med blandade grupper. Som nybörjare lär man sig fortare då man får mycket hjälp av de som är mer erfarna. Men även för den avancerade utövaren finns en del fördelar. Han eller hon får tillfälle att pröva tekniker som har lite högre svårighetsgrad som kanske inte direkt (utan övning) skulle fungera på en erfaren utövare. Dessutom får vi en god gemenskap på klubben.

Min egen filosofi vid sparring är att lägga sig på motståndarens nivå. Tränar jag med någon som är bättre än mig övar jag på min defensiv, kör mycket fotarbete och försöker hålla en god struktur. Om jag tränar med en nybörjare kanske jag provar på lite svårare saker som vinkelbyten och kanske någon ny nedtagning eller submission. Oavsett vem jag tränar med så vill jag öva på att bli bättre.

Här hittar ni info om sommarträningen: www.mmastorm.se

Välkommen!

 

Elittränarutbildning – Träningsplanering

På onsdag var det återigen dags att besöka Bosön för att lära mig om periodisering och träningsplanering.

De som slog mig var hur systematisk träningen genomförs inom de andra sporterna med träningsplaneringar och dagböcker. På utbildningen går, tillsammans med mig, tränare från vitt skilda sporter som till exempel längdskidåkning, golf, segling, tennis med mera. Det är de bästa tränarna i Sverige och jag är verkligen imponerad av deras engagemang

Jag vet att det finns en del utövare inom MMA som har träningsplaneringar, för dagbok och utvärderar. Men hur är det för den stora massan med amatörutövare? Jag tror att vi kan bli mycket bättre inom detta.

Jag har gjort träningsplanering tillsammans med några av mina adepter men uppföljningen har varit bristfällig. Jag tror att lösningen skulle kunna vara att jag låter utövaren föra träningsdagbok online. Då kan jag direkt se vad som händer och utvärderingen bli lättare.

På kursen rekommenderade de https://www.olt-dagbok.net. Ska testa denna.

231400

 

 

Matchdomare på Superior Challenge X

På fredagen var det dags att flyga till Helsingborg för att döma på SCX. Jag sällskapade med min tränare Omar Bouiche och resan till Ängelholm tog cirka en timme. Vi blev upplockade av en supertrevlig tjej i Jaguar med Superior Challenge-loggor och blev körda till det alldeles utmärkta hotellet.

På hotellet var det skönt häng med fighters och coacher. Många av dessa har jag känt i många år och det är alltid lika trevligt att diskutera och byta erfarenheter.  På matchdagen blev vi körda till arenan och arrangemanget var ett väloljat maskineri.

Jag gillar verkligen att matchdöma! Det mest intressanta är att titta på fighterna och njuta att alla tekniska aspekter. Denna gång uppskattade jag David Bielkhedens nedtagningar och toppkontroll, Abbe Joofs kroppssparkar och känsla för distans samt Efrain Escuderos duktiga coacher.

Att döma är oftast rutin tills det händer något oväntat. Denna gång satt Simon Skölds motståndare fast i ett armlås och vägrade klappa. Armen var hyperextenderad och jag fruktade att den skulle gå av. I detta läge valde jag att stoppa matchen vilket Kulucan och hans team inte alls uppskattade.

Den viktigaste aspekten i mitt jobb är att tänka på fighterns säkerhet. Kan fightern inte försvara sig på ett intelligent sätt så måste jag rädda honom. Jag anser inte att ligga med armen hyperextenderad är ett intelligent försvar. Det var ett tufft beslut att ta men jag ångrar inte att jag gjorde det. Är man missnöld med ett utslag kan man lämna in en protest vilken också Kulucans management har gjort. Vi får se vart det leder.

Har ni frågor om hur det är att matchdöma svarar jag gärna!

10170949_10152012222526433_5631448990876327195_n